Monday, January 12, 2015

מתל-אביב לציריך ובחזרה: חליפת המכתבים בין קרל גוסטב יונג לאריך נוימן

Official launch of
The Jung-Neumann Letters
An International Conference in Celebration of a Creative Relationship


Kibbutz Shefayim, April 24-26, 2015, Conference Website Trailer
Follow updates on FaceBook 

מתל-אביב לציריך ובחזרה:

חליפת המכתבים בין קרל גוסטב יונג לאריך נוימן


 פרופ' תמר קרון

"האם אי אפשר לצייר את איוב כאב-טיפוס של האנושות הסובלת, ובעיקר כשמדובר בניתוח של מצב האנושות בעידן הזה.  אולם אז הצמצום (בחיבורך) רק במקרא איננו מובן, מתעוררת השאלה ... האם מדובר רק בדימוי האלוהי המערבי?... עבורי באופן אישי, זהו ספר נגד אלוהים אשר הסכים שששה מיליון מבני עמו יושמדו, שהרי איוב הוא גם ישראל." (מתוך מכתב תגובה של אריך נוימן על חיבורו של  ק.ג. יונג "התשובה לאיוב" , בתאריך 5.12.51)

 "אני מסכים באופן עקרוני עם 'מוסר חדש'.אולם אני מציע לבטא את הבעיה הזו באיזו שפה שונה משהו. הרי אין מדובר באמת  מוסר "חדש". הרוע הינו ותמיד יהיה זה אשר ידוע עליו כי אין לעשותו." (מתוך מכתב תגובה של ק.ג.יונג על חיבורו של אריך נוימן "פסיכולוגית מעמקים ומוסר חדש", בתאריך 3.6.1957)

 השנה 2015 היא שנת המאה ועשר להולדתו של אריך נוימן. בשנה זו תצא לאור, בתרגום לאנגלית,  חליפת המכתבים בינו לבין קרל גוסטב יונג, אשר החלה בשנת 1934 עם עלייתו של נוימן לארץ ישראל ונפסקה עם מותו בשנת 1960. חליפת מכתבים זו הכוללת כ-100 מכתבים היא בעלת משמעות רבה להבנת הקשר העמוק, המורכב והמפרה בין השניים: יונג, מייסד התורה האנליטית, מורה וידיד; ונוימן, מייסד החברה היונגיאנית בארץ, תלמיד וידיד, ובעל תרומה מקורית וחדשנית לתורה שייסד רבו. הקטעים הקצרים שהובאו בתחילת מאמר זה מעידים על אופי המכתבים: דיונים עמוקים, סוערים לעתים תכופות ומתעמתים, ועם זאת מלאי הערכה.

 אריך נוימן נולד בברלין בשנת 1905 ונפטר בתל-אביב בשנת 1960. בית גידולו היה בית יהודים חילוניים שהזדהו בעיקר  עם התרבות הגרמנית וכמעט ולא עם היהדות. אולם אריך נוימן עצמו נמשך ליהדות, קרא את מרטין בובר, ולמד באוניברסיטה בין השאר גם חסידות וקבלה. כשהיה בן 16 פגש את יוליה בלומנפלד, אשתו לעתיד. הם נפרדו כעבור חצי שנה, ונוימן נתן לה כמתנת פרידה את הספר "אור הגנוז", סיפורי חסידים שקיבץ מרטין בובר, וכתב בו הקדשה "דרכינו ייפגשו שנית". ארבע שנים לאחר מכן התחדש הקשר ביניהם והם נישאו בשנת 1928.

 אריך נוימן קיבל תואר דוקטור לפילוסופיה והמשיך ללמוד רפואה, אולם לא קיבל את התואר בשל חוקי הגזע הנאציים. עליית המשטר הנאצי דחפה את אריך ויוליה נוימן לעזוב את גרמניה, ובשנת 1932 יצאו עם בנם התינוק בדרך לארץ ישראל. בדרכם עצרו בציריך, שם פגש נוימן את יונג, המבוגר ממנו ב-30 שנה וכבר מוכר ומפורסם כמייסד תורת הנפש האנליטית.


למפגש הראשון עם יונג הביא נוימן חיבור שכתב על "המשפט" של קפקא. בחיבור זה שכתב עוד בטרם הכיר ממש את התורה היונגיאנית, תאר נוימן את החוק כישות טרנספרסונלית, ואת האדם המתנהל מולו כאילו היה החוק פרסונלי כדמות בלתי ממומשת, סובלת וחסרת משמעות. התביעה מטעם המשפט  היא קריאה לפגוש את הטרנספרסונלי, ובשפה היוגניאנית- להיכנס לאינדיבידואציה. נוימן פירסם חיבור זה רק 25  שנה מאוחר יותר. בכך חזר לאותה נקודת מפגש עם יונג עם אותם עקרונות אך מפותחים לכדי בנין תיאורטי ייחודי ועצמאי.

יונג התלהב מהחיבור הזה, וקיבל את נוימן בזרועות פתוחות. נוימן היה באנליזה אצל יונג במשך שנה, ולאחר מכן במפגשים מעטים כאשר נוימן הגיע לציריך. למרות שהיה קשר חזק בין נוימן ליונג, קשר אינטלקטואלי בעיקרו שהתבסס על מכתבים ועל פגישות פעם בשנה, שבזמן מלחמת העולם השניה נפסקו לגמרי, הרי הוא לא היה תחת ההשפעה הקרובה של יונג. האנליזה אצל יונג נמשכה שנה בלבד, ומבחינה חברתית נוימן התנתק מהקלוב הפסיכולוגי של ציריך. מסע ההתפתחות התיאורטית של נוימן ניזון גם מהמטען התרבותי שהביא עמו מהרקע הקודם לפגישתו עם יונג: רוח רפובליקת ויימר הנועזת והמהפכנית, השיטה הפנומנולוגית והקשר שלו לקבלה וחסידות שלמד באוניברסיטה.

ועם כל זאת היתה בין יונג ונוימן הערכה הדדית גדולה, ויש האומרים שיונג ראה בו את בחיר תלמידיו. יתכן ויחסו זה של יונג לנוימן עורר את קנאתם וזעמם של היונגיאנים חברי הקלוב הפסיכולוגי של ציריך, אשר סירבו להוציא לאור בהוצאת הספרים של הקלוב את ספריו החשובים של נוימן שנכתבו בהיותו בישראל.  למערכות היחסים והאירועים הללו יש הד בחליפת המכתבים בין יונג לנוימן, כמו גם לכלל היחסים המורכבים ביניהם.

משבר חמור ביחסי השניים ואשר עלול היה לשבור את הקשר ביניהם נבע מהתנהגותו של יונג בשנים הראשונות לעליית המשטר הנאצי. בשנת 1933 הסכים יונג לקבל את המינוי לנשיאות "החברה הרפואית הכללית הגרמנית לפסיכותרפיה" אשר היתה כבר תחת שליטת הנאצים בדמותו של מתיאס גרינג, דודנו של הרמן גרינג שהיה בעל תפקיד  בחברה הרפואית. יונג טען שקיבל על עצמו את הנשיאות על מנת להגן על פסיכותרפיסטים יהודים מפני רדיפות השלטון הנאצי. אולם בשנת 1934 התפרסם מאמר של גרינג הנ"ל בעתונה של החברה הרפואית לפסיכותרפיה אשר הילל את האידיאולוגיה הנאצית והשתמש בכתביו של יונג על הארכיטיפ הגרמני ועל הארכיטיפ היהודי על מנת להצדיק את עליונות הגזע הארי.  יונג לא יצא כנגד מאמר זה והשאלה האם מתוך נאיביות או מתוך רצונו להמשיך להגן על עמיתיו היהודיים, או שמא מתוך אנטישמיות כפשוטה,  עדיין בעינה.  בשנת 1934 כתב יונג עצמו מאמר על ההבדל בין הלא-מודע הארי לזה היהודי, מאמר בעל נימה אנטישמית ללא ספק. בשנת 1936 כתב יונג מאמר על האל ווטאן, האל הגרמני אשר הגרמנים "תפוסים" בו. בכך ראה יונג צדדים חיוביים עבור העם הגרמני, אם כי ציין גם את פוטנציאל ההרסנות, והוסיף כי רק גרמנים יכולים להבין זאת. אריך נוימן הגיב בחריפות על מאמר זה. רק מאוחר יותר כתב יונג מאמרים ובהם הסתיגויות חריפות מהנאצים ומעשיהם. באותן שנים גם עזר לפליטים יהודים.  אולם מלבד להודות בטעויותיו בשיחות אישיות גם עם חבריו היהודים , לא פירסם יונג אף פעם התנצלות  פומבית על התנהלותו בשנות עלית הנאצים לשלטון. 

למרות משבר זה ביחסיהם, אשר ניתן לו ביטוי בחליפת המכתבים, בהם אריך נוימן הגיב במכתבים כואבים וזועמים, נשאר הקשר העמוק ביניהם בעינו. יונג המשיך לראות בנוימן את בחיר תלמידיו והתפעל מהקשר של נוימן לארץ ולנופיה. לנוימן, שהיה מנותק מהסביבה החברתית בישראל, וחש מבודד הן מהתרבות האירופית בה צמח והן מהחוגים היונגיאניים,  היה הקשר האינטלקטואלי עם יונג משמעותי וחשוב. במשך מלחמת העולם השניה נותק קשר המכתבים בין יונג לנוימן. יתכן ודווקא בזכות הניתוק של נוימן, הן מהחברה הישראלית והן מהיונגיאנים באירופה, ואולי גם ניתוקו מיונג עצמו, הגיעה יצירתיותו לפריחה מדהימה. בשנת 1949 יצאו שניים מספריו החשובים לאור בגרמנית (נוימן כתב רק בגרמנית): "פסיכולוגית מעמקים ומוסר חדש" (יצא לאור בעברית בשנת 1969 בהוצאת שוקן), ו"מקורות ותולדות התודעה" אשר לא תורגם עדיין לעברית. נושא שנוימן עסק בו באינטנסיביות רבה היה פסיכולוגית המעמקים של האדם היהודי. נוימן כתב דפים רבים תחת כותרת זו, אך לא מסר את כתב היד לדפוס ולפרסום, כנראה משום שחשש שאינו בקי כל צרכו הן בשפה העברית והן בתחומי הידע שכתב עליהם. בחליפת המכתבים נמצאת גם התכתבות בה נוימן ביקש מיונג לחקור את תולדות ותרבות העם היהודי  מנקודת הראות של התורה האנליטית, אך יונג לא נענה  לכך, והביע התעניינות בנסיונו של נוימן להיות בין בוני תרבות חדשה בארץ ישראל.  

עוינותם כלפי נוימן של חברי המועדון הפסיכולוגי בציריך חוג היונגיאנים שסבב את יונג התבטאה בביקורת עליו ובסירובם להוציא את ספריו שהוזכרו לעיל בהוצאת הספרים של המועדון הפסיכולוגי. יונג לא יצא להגנתו של נוימן, ונוימן הביע אכזבתו מכך.  יונג מצא דרך אחרת לפתרון וקישר את נוימן למ"ול שהוציא את ספריו שלו.

בשנים שלאחר המלחמה הוסיף אריך נוימן לכתוב ולפרסם ספרים ומאמרים רבי ערך, ביניהם "האם הגדולה" (לא תורגם לעברית) שזכה לפרסום והכרה כחיבור רב משמעות על ארכיטיפ האם הגדולה ומקומו המרכזי בנפש האדם, ועל הופעתו בדת ובאמנות של תרבויות שונות בכל הזמנים. ספרו "אמור ופסיכה" העוסק בהתפתחותה של הנפש הנשית, זכה אף הוא לפרסום והכרה, ותורגם לעברית (נוימן, א. (1981). אפוליאוס-אמור ופסיכה; על ההתפתחות הנפשית של היסוד הנשי. תל אביב: ספרית פועלים).

אחרי המלחמה התחדש הקשר בין יונג לנוימן. הם המשיכו להתכתב ונפגשו לפחות פעם בשנה, הן בציריך מקום מושבו של יונג והן בכנסי "ארנוס" באסקונה. נוימן הוזמן לראשונה לכנס "ארנוס" בשנת 1948, בהמלצתו החמה של יונג.  החוג שנוימן היה מחובר אליו במשך 10 השנים האחרונות שלו  היה חוג "ארנוס", קהילה של אינטלקטואלים אירופאים ואנשי רוח ידועי שם מכל העולם. עמדתו של נוימן בחוג זה היתה למרכזית אחרי שיונג כבר לא היה פעיל שם. הרצאותיו בכנסי "ארנוס" התפרסמו כמאמרים ואוגדו בספרים שעיקר עניינם הוא האדם היצירתי, והקשר היצירתי שבין היחיד והעולם הסובב אותו ואשר הוא יוצר.  מאמרי ארנוס מהווים מכלול של חשיבה יצירתית על הנפש, המהווה גשר בין תפיסתו ההתפתחותית בה הוא מזוהה בדרך כלל, לבין תפיסה אנליטית-אקזיסטנציאליסטית מקורית.

חמישה ממאמרים אלה תורגמו לעברית ויצאו לאור: אריך נוימן, האדם המיסטי. (2007). תל אביב: רסלינג. תרגום: יואב

ספיר. עריכה מדעית: ד"ר אבי באומן . אריך נוימן, (2013). אדם ומשמעות; שלש מסות. תרגום ועריכה מדעית:  תמר קרון ודוד וילר. תל אביב: רסלינג.

 אריך נוימן נפטר תוך זמן קצר מאז התגלתה מחלת הסרטן בה חלה,  בהיותו בן 55, בתקופה בה החל להתפרסם מחוץ לישראל ולשווייץ וגרמניה. אולם עד היום עדיין לא זכה לפרסום לו הוא ראוי בזכות רעיונותיו המקוריים וחידושיו בתורה האנליטית-יונגיאנית. כתביו מהוים תרומה שמעבר לתחום הפסיכולוגיה בלבד להבנת מקורותיה של היצירתיות ושל התרבות,וביניהם מאמרים חשובים על אמנים וסופרים.

אף הקשר בין נוימן לבין יונג, אשר יש בו עומק, מורכבות והפרייה הדדית, אינו מוכר ומובן דיו. פרסומה של חליפת המכתבים, אשר מסיבות שונות עוכבה למשך שנים, תאיר היבטים משמעותיים בקשר הזה, והיא בבחינת אירוע בעל חשיבות רבה בתולדות הפסיכולוגיה האנליטית. המכתבים מקיפים נושאים תיאורטים, קליניים ותרבותיים כמו גם נושאים אישיים.  

לכבוד הוצאת חליפת המכתבים יתקיים כנס השקה בקיבוץ שפיים, בתאריכים 24-26 לאפריל 2015, יפגיש בין מרצים מרחבי העולם עם עמיתיהם מישראל. המרצים שהוזמנו לשאת דברים בכנס, יציגו גילויים חדשים הקשורים לחליפת המכתבים בין שני האישיים וליחסים ביניהם, וכמו כן נושאים שונים שהועלו על ידם בחליפת המכתבים. בין הנושאים:תרבות והיסטוריה, שאלת הרוע, האמן והאמנות, ומפגשי ארנוס .כמו כן יועלו זכרונות של אלה מאיתנו אשר הכירו את השניים, ובני שתי המשפחות.  

בנוסף לכך יעסוק הכנס בתרומתו היחודית ויקרת הערך של אריך נוימן לפסיכולוגיה האנליטית ולחקר  התרבות. תרומתו חוצה את הגבולות של הפסיכולוגיה האנליטית של יונג. אנשי אקדמיה ומטפלים יציגו את השקפותיו ומחשבותיו העדכניות של אריך נוימן הקשורות לנושאים קליניים שונים, כמו גם לאמנות ותרבות . הכנס מיועד
למטפלים ואנשי אקדמיה במדעי החברה והרוח מהעולם כולו וכן לקהל הרחב המתעניין בתרבות והומניסטיקה. 

 
תמר קרון היא פסיכולוגית קלינית ואנליטיקאית יונגיאנית. תמר היא פרופסור אמריטוס של האוניברסיטה העברית, ועומדת בראש המגמה לפסיכולוגיה קלינית במכללה האקדמית תל-אביב-יפו ומלמדת קורסים בפסיכותרפיה דינמית וסמינרים על פשר החלום. תחומי המחקר של תמר הם: חלומות (במצבי מעבר ובמצבי דחק וטראומה מתמשכת, חלומות של מטפלים על מטופלים, ועוד). תמר כתבה מאמרים, פרקים בספרים וספרים העוסקים בפסיכותרפיה והדרכה, בזוגיות, בחלומות, וכן במטאפסיכולוגיה של אריך נוימן. 


Analytical Psychology in Exile:
The Correspondence of C.G. Jung and Erich Neumann,
edited and with an introduction by Martin Liebscher,
will be published in the Philemon Series by Princeton University Press.

Conference attendees will be the very first to purchase and receive copies of the Correspondence,
at a special, large discount by Princeton University Press.


The Jung Neumann Letters Conference
International Advisory Board

Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba

Saturday, January 10, 2015

Paul Mendes-Flohr: German Kultur and the Discovery of the Unconscious


Official launch of
The Jung-Neumann Letters
An International Conference in Celebration of a Creative Relationship


Kibbutz Shefayim, April 24-26, 2015, Conference Website Trailer
Follow updates on FaceBook


Prof. Paul Mendes Flohr will present the key-note address:


German Kultur and the Discovery of the Unconscious
The Promise and Discontents of the German-Jewish Experience


The Jewish experience of modernity is haunted by an intractable paradox: On the one hand, the Jews are arguably the preeminent representatives of the modern cultural ethos, yet, on the other hand, their entry into the modern world may also be viewed as emblematic of the ambiguous fortunes, indeed, agonies of modernity.

The role many Jews played as some of the most energetic and creative agents of modernity only serves to becloud the spiritual – not to speak of the physical – wounds that their passage into a modern, secular order entailed. Due to the peculiar dialectics of Jewish emancipation, those wounds continue to fester. The votaries of the Jews’ liberation from the ghettos and integration into the social and economic fabric of Europe demanded that they free themselves from the shackles of their anachronistic “oriental” religion and “backward” mores.

The eminent advocate of Enlightenment and tolerance, Immanuel Kant, called upon the Jews to “throw off the garb of [their] ancient cult, which now serves no purpose and even suppresses any true religious attitude.”


The path to political and civic equality would be through Kultur, the acquisition and cultivation of one’s intellect and aesthetic sensibilities. Hence, as soon as the gates of the ghetto were pried open, the Jews rushed to embrace Kultur, and its animating ethos of Bildung, the life-long process of self-formation through literature and the arts.

Ideally, this process, which had a distinctive cosmopolitan compass, would create a “neutral” space where Jews and non-Jews would meet, free of the prejudicial constraints of primordial ethnic and religious affiliations. But it was a space that obliged the Jews to “neutralize” their Jewishness, to become deracinated non-Jewish Jews.

This expectation was given ruthless expression by Kant’s younger colleague Fichte who declared that liberal Europe would only be prepared to accept the Jews if they were to “decapitate” their depraved “Jewish heads” and have them replaced with those of cultivated Germans!

The promise of a cosmopolitan, neutral space was, alas, fraught with inconsistencies and profound disappointment. The lecture will discuss two parallel responses to the promise of modernity:

The first was to probe the hidden layers of human consciousness -- a turn inward born of the realization that the human mind is not only governed by reason, but often by deeply irrational emotions and feelings.

The second response, as Hannah Arendt observed, crystallized with Zionism, namely, the demand to be accepted as Jews. Genuine acceptance entailed “recognition” of mutual differences.


Martin Buber gave this demand a general formulation with his notion of dialogue: In genuine relationships one meets the other not despite differences, but precisely by virtue of acknowledging and affirming differences. Attuned to the dialectical wiles of the unconscious, Jung and Neumann conducted such a dialogue, and met one another as a German and as a Jew, fully honoring their respective cultural and spiritual affiliations.


Paul Mendes-Flohr is professor emeritus of the Hebrew University of Jerusalem and currently teaches at the University of Chicago. His major research interests include modern Jewish intellectual history, modern Jewish philosophy and religious thought, philosophy of religion, German intellectual history, and the history and sociology of intellectuals.

Together with Bernd Witte, he serves as editor-in-chief of the twenty-two volume German edition of the collected works of Martin Buber, sponsored by the Berlin-Brandenburgische Akademie der Wissenschaften, the Israel Academy of Sciences and Humanities, and the Heinrich Heine Universität, Düsseldorf, Germany.

He has recently published Progress and its Discontents (in Hebrew); The Jew in the Modern: A Documentary History (with Jehuda Reinharz); and Encrucijadas en la Modernidad (Buenos Aries). He is the editor of a series on German-Jewish literature and Cultural History for the University of Chicago Press. He is completing a biography of Martin Buber to be published by Yale University Press. He is the editor of two recently published books, Gustav Landauer, Anarchist and Jew (Munich: Walter de Gruyter-Oldenbourg Verlag, 2014) and Dialogue as a Trans-Disciplinary Concept (Berlin; Walter de Gruyter Verlag, 2015).


Don’t miss this historical event!


Analytical Psychology in Exile:
The Correspondence of C.G. Jung and Erich Neumann,
edited and with an introduction by Martin Liebscher,
will be published in the Philemon Series by Princeton University Press.

Conference attendees will be the very first to purchase and receive copies of the Correspondence,
at a special, large discount by Princeton University Press.


The Jung Neumann Letters Conference
International Advisory Board

Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba


Friday, December 26, 2014

Jung, Neumann and Art

Official launch of
The Jung-Neumann Letters
An International Conference in Celebration of a Creative Relationship


Kibbutz Shefayim, April 24-26, 2015, Conference Website Trailer
Follow updates on FaceBook

Prof. Christian Gaillard
In this lecture, we shall try to see how, from early childhood and at different stages of his life and work, Jung’s encounters with the arts gave sustenance to the way he lived and thought about relationships to the unconscious.

To do so, we will have to overcome some oddly persistent misunderstandings concerning his Red Book and his essays on Picasso and Joyce. We shall then focus on the advances made by Neumann in the field, especially with regard to the course of our collective history and modern and contemporary creation.

Lastly, we shall reconsider the respective insights of Jung and Neumann in light of today’s research on prehistoric art, and of the recent presentation of the Red Book at the last Contemporary Art Biennale in Venice.

Christian Gaillard is a doctor of psychology (Sorbonne and EPHE), training analyst, supervisor and former president of the SFPA and of the IAAP, professor at the National Academy of Fine Arts in Paris till 2007, lecturer at several universities. He is a member of the international editorial teams of many Jungian journals. His works are translated into several languages, including his Jung, Paris, Presses Universitaires de France, 6th edition in 2013.


joyce-mistakes


Analytical Psychology in Exile: 
The Correspondence of C.G. Jung and Erich Neumann,
edited and with an introduction by Martin Liebscher,
will be published in the Philemon Series by Princeton University Press.

The Jung Neumann Letters Conference 
International Advisory Board
Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini 
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan 
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba
  

Sunday, December 14, 2014

Analytical Psychology in Exile: The Correspondence of C. G. Jung and Erich Neumann

The Jung-Neumann Letters
An International Conference in Celebration of a Creative Relationship


The Correspondence of C.G. Jung and Erich Neumann will be launched at this unique, international conference, 24-26 April, 2015, at kibbutz Shefayim, north of Tel Aviv

C. G. Jung and Erich Neumann first met in 1933, at a seminar Jung was conducting in Berlin. Jung was fifty-seven years old and internationally acclaimed for his own brand of psychotherapy. Neumann, twenty-eight. He had, in fact, not yet begun his training in psychotherapy. The two men struck up a correspondence that would continue until Neumann's death in 1960. A lifelong Zionist, Neumann fled Nazi Germany with his family and settled in Palestine in 1934, where he would become the founding father of analytical psychology in the future state of Israel.

Presented here in English for the first time are letters that provide a rare look at the development of Jung's psychological theories from the 1930s onward as well as the emerging self-confidence of another towering twentieth-century intellectual who was often described as Jung's most talented student. Neumann was one of the few correspondence partners of Jung's who was able to challenge him intellectually and personally. These letters shed light on not only Jung's political attitude toward Nazi Germany, his alleged anti-Semitism, and his psychological theory of fascism, but also his understanding of Jewish psychology and mysticism. They affirm Neumann's importance as a leading psychologist of his time and paint a fascinating picture of the psychological impact of immigration on the German Jewish intellectuals who settled in Palestine and helped to create the state of Israel.

Featuring Martin Liebscher's authoritative introduction and annotations, this volume documents one of the most important intellectual relationships in the history of analytical psychology.

"This is an important work that presents a definitive English translation of the extant correspondence of C. G. Jung and Erich Neumann. The book is clearly of very high scholarly caliber in all respects, and it will become a primary reference source for Jung scholars and researchers.”
Graham Richards, author of Race, Racism, and Psychology: Towards a Reflexive History

"This work is a significant contribution to the field of Jung studies. It offers Neumann's unique perspectives as a Jewish refugee from Nazi Germany who lived first in Zurich and then settled in Palestine. Of particular interest is Neumann's dialogue with Jung concerning the archetypes of Jewish culture and Jung's involvement with psychotherapists who remained in Germany after Hitler came to power.”
Geoffrey Campbell Cocks, author of The State of Health: Illness in Nazi Germany

About the Author
Martin Liebscher is senior research fellow in German and honorary senior lecturer in psychology at University College London. His books include "Thinking the Unconscious: Nineteenth-Century German Thought". Heather McCartney is a Jungian analytical psychotherapist in private practice.

Analytical Psychology in Exile: The Correspondence of C.G. Jung and Erich Neumann, 
edited and with an introduction by Martin Liebscher, 
will be published in the Philemon Series, by Princeton University Press.



International Advisory Board 
Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini 
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba

Saturday, December 6, 2014

Erich Neumann and The Magic Flute

The Jung Neumann Letters
An International Conference 
in Celebration of a Creative Relationship 
At the forthcoming 
Jung Neumann Letters Conference, April 24-26, 2015 
Tom Kelly, President of the IAAP, will present on

The Magic Flute

The Magic Flute, a fairy tale put to music, recounts a story symbolic of a profound and archetypal psychological process. Mozart, both genius and iconoclast, gathered together local folk songs, combined them with the magic of fairy tale images and polished them into breathtakingly stunning and deeply moving operatic arias. The magic of this opera is that it depicts the archetypal struggles inherent in the individuation process from both a masculine and feminine perspective. It is little wonder that this opera appeals to people of all ages and from all cultures. Erich Neumann recognized the profound psychological nature of this opera and shared his insights in his article entitled “The Magic Flute”. Using Ingmar Bergman’s film version of the Magic Flute from 1975, we shall let the magic of this tale work on us as we view excerpts of the opera that highlight the psychological process recounted.

Following Tom Kelly's presentation, Dvorah Kuchinsky, the Grand Old Lady of Jungian Analysis in Israel, will offer further comments.


Tom Kelly, M.S.W., completed his analytical training at the C. G. Jung Institute in Zurich in 1986. He is a member of the editorial board of the Journal of Analytical Psychology and has lectured widely in Canada, the US and Europe. He is currently President of the International Association for Analytical Psychology (IAAP). Tom Kelly lives and has a private practice in Montreal, Canada.

Tom Kelly


Close to 90, Dvorah Kutzinsky, the Grand Old Lady of Jungian Analysts in Israel, is as sharp, witty and vital as ever. Coupled with her awareness of old age and death, she is full of life and energy, leaving most of us behind.

Her charismatic personality comes across in lectures and seminars, therapy and supervision, as her students, analysands and colleagues of more than fifty years will attest.

The person she is and her individual life are deeply intertwined with the history and culture of the 20th Century. She grew up in the house in which Kafka was born, with Max Brod, to whom we owe the preservation of Kafka’s manuscripts, among the weekly guests in their home. Her father, the philologist Prof. Zeckendorf, later one of the famous lecturers at Theresienstadt, predicted Kafka’s future long before his rise to fame.

After years in Theresienstadt and Auschwitz, Dvorah - as everybody calls her - arrived at the shores of Israel, and met Erich Neumann. She became a close friend and his foremost disciple, making his writings accessible to generations of Jungians.
Dvorah Kuchinsky


Dvorah Kuchinsky will also participate in the session on 'Memories from my 'grand' father's house, and share memories from the life of Erich Neumann.


International Advisory Board

Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini 
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba

Wednesday, November 19, 2014

Jung and Neumann: The Problem of Evil

The Jung Neumann Letters
An International Conference 
in Celebration of a Creative Relationship 

At the forthcoming historic Jung Neumann Letters Conference, leading Jungian Analysts
Murray Stein and Henry Abramovitch will speak on the problem of evil

Murray Stein
Henry Abramovitch


















Neumann and Jung on the Problem of Evil

By Murray Stein, Ph.D.

In Depth Psychology and a New Ethic and Answer to Job, Erich Neumann and C.G. Jung deal with the problem of evil. For both thinkers, depth psychology has an obligation to reflect on the problem of evil and to search for ways to contain its destructive effects on human life and the planet. In this lecture I compare and contrast their approaches: Neumann’s based on a further development, sponsored by the insights of depth psychology, toward a more robust and psychologically acute sense of the ethical; Jung’s based on a reading of the Bible and its implications for the future of Western culture. Both thinkers aim at greater shadow awareness but approach this goal in significantly different ways.

The Search for a New Ethic: Professional and Clinical Dilemmas

By Henry Abramovitch, Ph.D.

Jung believed that deep psychotherapeutic healing is an ethical act, and that every ethical act is indirectly therapeutic. Neumann brilliantly envisioned a new ethic based on accepting one’s evil and understood how ethical awareness moved from group morality, to the splitting of right and wrong of the old ethic. After exploring Jung's and Neumann’s view of shadow and evil, this lecture explores how a new ethic may be applied to clinical and professional dilemmas in the group life of analysts, such as understanding how an ethical violation by perpetrators may be dealt with within a framework of the new ethic; or the more personal dilemma of hearing about misdeeds of colleagues in analysis. The lecture concludes with the author's personal experience as participant in an Israeli-Palestinian dialogue group, discussed in terms of Neumann’s theory.

Murray Stein, Ph.D. was president of the International Association for Analytical Psychology (IAAP) from 2001 to 2004 and President of The International School of Analytical Psychology in Zurich (ISAP-Zurich) from 2008-2012. He is the author of Minding the Self and of many other books and articles on Analytical Psychology and Jungian Psychoanalysis. He lives in Switzerland and is a training and supervising analyst with ISAP-Zurich. Website: www.murraystein.com.

HENRY ABRAMOVITCH, Ph.D. is a Jungian analyst, clinical psychologist, anthropologist, and medical educator. He is the founding president of the Israel Institute of Jungian Psychology and a professor in the department of medical education at the Sackler School of Medicine in Tel Aviv University. Website: http://www.henry-a.com/.


International Advisory Board

Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini 
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba

Yoram Bouzaglo, photographer

Wednesday, November 12, 2014

Gideon Ofrat: Great Mothers of Israeli Art

At the forthcoming 
Jung Neumann Letters Conference, April 24-26, 2015 
Prof. Gideon Ofrat will speak about 
The Great Mothers of Israeli Art

The lecture will follow the variety of "Great Mothers," in the Neumannian sense, along the history of art in Israel. An emphasis will be put on the Great Mother's association with the jar (of water or ashes…), its unity with earth and mountain, its idealization as a heavenly figure versus its representation as a devouring goddess, also its depiction as a birth-giving figure versus its aggression and danger. All these artistic images of the Great Mother will also be examined within the framework of the Zionist ideology.


Gideon Ofrat (Ph.D., The Hebrew University, 1974) has been deeply involved in Israeli art both as a historian and theoretician. He has taught at various Israeli universities and art academies, and also lectured as guest-professor in many universities in Europe and America. Ofrat has curated many historical and contemporary Israeli art exhibitions (mostly in Israel, but also in the U.S. and at the Venice Biennale), published hundreds of articles, art catalogues and about fifty books (mostly in Hebrew, a few in English, including ‘The Jewish Derrida’) on Israeli art, Israeli culture, philosophy of art and more.


International Advisory Board

Erel Shalit • Murray Stein • Batya Brosh • John Beebe • Riccardo Bernardini 
Jerome Bernstein • Ann Casement • Angela Connolly • Tom Kirsch • Patricia Michan
Joerg Rasche • Nancy Swift Furlotti • Luigi Zoja • Liliana Wahba